پایان نامه معماری

  • ۰
  • ۰

ﭘﺮده ﺧﻮاﻧﻲ

ﭘﺮده ﺧﻮاﻧﻲ 

ﻧﻮﻋﻲ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻣﺬﻫﺒﻲ اﻳﺮاﻧﻲ اﺳﺖ ﭘﺮده ﺧﻮاﻧﻲ، در اﻳﻦ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻛـﺴﻲ   ﺑـﺎ ﻋﻨـﻮان  « ﭘـﺮدهﺧﻮان»  از روی ﺗﺼﻮﻳﺮﻫﺎی ﻣﻨﻘﻮش ﺑﺮ ﭘﺮده، ﻣﺼﺎﻳﺐ اوﻟﻴﺎی دﻳﻦ ــ ﺑﻮﻳﮋه اوﻟﻴﺎی ﻣﺬﻫﺐ ﺷﻴﻌﻪ ــ را ﺑﺎ ﻛﻼم آﻫﻨﮕﻴﻦ رواﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.

ﭘﺮده ﺧﻮاﻧﻲ را «ﺷﻤﺎﻳﻞ ﮔﺮداﻧﻲ» و «ﭘﺮده داری» «و ﭘﺮده ﺑﺮداری» ﻧﻴﺰ ﺧﻮاﻧﺪه­اﻧﺪ.

ﺻﻮرت ﺧﻮاﻧﻲ  ﻧﻴﺰ ﺑﺨﺸﻲ از ﭘﺮدهﺧﻮاﻧﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺘﺮادف ﭘﺮده ﺧﻮاﻧﻲ ﻗﻠﻤﺪاد ﺷﻮد . ﭘـﺮده ﺧـﻮاﻧﻲ ﺑﺮآﻣـﺪه از ﻧﻘﺎﻟﻲ و ﻧﻘﺎﺷﻲ ﻣﺮدﻣﻲ اﺳﺖ. ﭘﻴﺸﻴﻨﺔ ﺗﺎرﻳﺨﻲ آن را ﻣﻲ ﺗـﻮان ﺑـﺎ ﻧـﻮﻋﻲ «ﻗـﻮاﻟﻲ»  (ﻧﻘـﺎﻟﻲ ﺗﻮأﻣﺎن ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ و آواز) در ادوار ﭘﻴﺶ از اﺳﻼم ﻣﺮﺑﻮط داﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ از ورود اﺳﻼم ﺑﻪ اﻳﺮان، ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻣﺤﺪودﻳﺘﻬﺎی ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ «ﻧﻘﺎﻟﻲ» ﻣﻠﻲ ـ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳـﺖ ؛ ﺑﻮﻳﮋه در زﻣﺎن ﺻﻔﻮﻳﻪ ﻛﻪ اﻧﻮاع ﻧﻘﺎﻟﻲ ﻣﺬﻫﺒﻲ (روﺿﻪ ﺧﻮاﻧﻲ، ﺣﻤﻠﻪ ﺧﻮاﻧﻲ، ﭘـﺮده داری، ﺻﻮرت ﺧﻮاﻧﻲ و ﺳﺨﻨﻮری) ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺖ.

ﺳﺎﺧﺘﺎر ﭘﺮده ﺧﻮاﻧﻲ ﺑﺮ دو رﻛﻦ «ﭘﺮده »و «ﭘﺮده ﺧﻮان » اﺳﺘﻮار اﺳﺖ. ﭘﺮده ،ﭘﺎرﭼﻪ ای اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ رﺧﺪاد ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺑﺎر ﺧﺎﻧﺪان ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ وآﻟﻪ و ﺳﻠﻢ ﺑﺮ آن ﻧﻘـﺶ ﺷﺪه  اﺳﺖ. ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﻲ اﻳﻦ ﻧﻘﺸﻬﺎ، واﻗﻌﺔ ﻛﺮﺑﻼ و ﺣﻮادث ﭘﻴﺶ و ﭘﺲ از آن ﺑﻮده، اﻣـﺎ رﻓﺘﻪ رﻓﺘﻪ داﺳﺘﺎﻧﻬﺎی اﺧﻼﻗﻲ ﭘﻨﺪآﻣﻮز ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺟﻮاﻧﻤﺮد ﻗﺼﺎب ﻧﻴﺰ ﺑﻪ آن اﻓﺰوده ﺷﺪه اﺳـﺖ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻗﺪاﺳﺖ ﻋﺪد72 و ارﺗﺒﺎط آن ﺑﺎ واﻗﻌﺔ ﻛـﺮﺑﻼ در ﻫـﺮ ﭘـﺮده 72ﻣﺠﻠـﺲ ﻓﺮﻋﻲ و اﺻﻠﻲ وﺟﻮد دارد.

ﺟﻨﺲ ﭘﺮده ﻫﺎ از  «ﻣﺘﻘﺎل» و  «ﻛﺮﺑﺎس» و اﻧﺪازة آﻧﻬـﺎ ﻣﻌﻤـﻮﻻ 300*150 ، ﺳـﺎﻧﺘﻴﻤﺘﺮ اﺳـﺖ ﺻﻮرت­های ﻣﻨﻘﻮش ﺑﺮ ﭘﺮده، ﺑﻪ دو ﮔﺮوه اوﻟﻴﺎ ( ﻧﻴﻜﺎن ) و اﺷﻘﻴﺎ (ﺑﺪان) ﺗﻘﺴﻴﻢ  ﻣﻲ­ﺷﻮد.

ﻧﻘﺸﻬﺎی ﭘﺮده، ﻧﻘﻮﺷﻲ ﻋﺎﻣﻴﺎﻧﻪاﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﺗﺨـﻴﻼت ﻧﻘـﺎش و ﮔﻔﺘـﻪ ﻫـﺎ و ﻧﻮﺷـﺘﻪﻫـﺎی ﺗﺎرﻳﺨﻲ و اﻓﺴﺎﻧﻪای ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻛﺸﻴﺪه ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. اﻳـﻦ ﻧـﻮع ﻧﻘﺎﺷـﻲ را، از ﻧـﻮع ﻧﻘﺎﺷﻲ ﻣﺮدﻣﻲ، ﻣﻮﺳﻮم ﺑﻪ « ﻧﻘﺎﺷـﻲ ﻗﻬﻮه ﺧﺎﻧﻪ ای »داﻧـﺴﺘﻪاﻧـﺪ، ﻛـﻪ اوج ﺷـﻜﻮﻓﺎﻳﻲ آن، ﺑـﻮﻳﮋه در اواﺧﺮ دورة ﻗﺎﺟﺎرﻳﻪ، در ﻗﻬﻮه ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻮده ﻫﺎ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿـﻮع ﻣﺤـﻮری اﻳﻦ ﻧﻘﻮش ، از آن ﺑﺎ ﻋﻨﻮان « ﻧﻘﺎﺷﻲ ﻛﺮﺑﻼ » و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ رﻋﺎﻳﺖ ﺑﺮﺧﻲ ﻗﻮاﻋﺪ ﻧﻤﺎﻳﺸﻲ اﺧﻴﺮا ، « ﻧﻘﺎﺷﻲ دراﻣﺎﺗﻴﻚ » ﻧﻴﺰ ﻳﺎد  ﻣﻲ ﺷﻮد.

ﭘﺮده خوان کسی است که معمولا ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﺷﺎره ﻛـﺮدن ﺑـﻪ ﺗـﺼﺎوﻳﺮ ﭘـﺮده، ﺑـﺎ ﭼـﻮب دﺳﺘﻲ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﻄِﺮق  ، اﻳﻦ ﺗﺼﻮﻳﺮﻫﺎ را ﺑﺎ ﺻﺪاﻳﻲ رﺳﺎ و آﻫﻨﮕﻴﻦ ﺑﺎز  ﻣﻲ ﺧﻮاﻧﺪ. اﺳﺎﺳﺎ اﻳﻦ ﻧﻤﺎﻳﺶﻣﺘﻜﻲ ﺑﺮ «ﻛﻼم»  اﺳﺖ. ﭘﺮده ﺧﻮان از ﭘﺮده ﺑﻪ دو روش ﺑﻬـﺮه ﻣـﻲ ﺑـﺮد : ﺗﺰﻳﻴﻨـﻲ و ﻃﻮﻣﺎری . او در روش ﺗﺰﻳﻴﻨﻲ، ﭘﺮده را ﺻﺮﻓﺎً ﺑﺮای ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺗﻤﺎﺷـﺎﮔﺮان ﻣـﻲ آوﻳـﺰد و داﺳﺘﺎن را ﺑﺮاﺳﺎس آن ﻧﻘﻞ ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ؛ اﻣﺎ در روش ﻃﻮﻣﺎری، داﺳﺘﺎن ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻧﻘﺸﻬﺎی ﭘﺮده و ﮔﺸﻮدن ﺗﺪرﻳﺠﻲ ﭘﺮدة ﻣﻨﻘﻮش رواﻳﺖ ﻣـﻲ ﺷـﻮد. روی ﭘـﺮده ﻣﺠﻤﻮﻋـﻪای از ﺗـﺼﺎوﻳﺮ ﻛﻮﭼﻜﺘﺮ ﻧﻘﺶ ﺷﺪه ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﻲ درﭘﻲ ﻣﺎﺟﺮاﻫﺎی داﺳﺘﺎن را ﻧﺸﺎن ﻣـﻲدﻫـﺪ . ﭘـﺮده ﺧﻮاﻧﻬﺎ را دروﻳﺶ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺧﻮاﻧﺪﻧﺪ؛ از ﻣﺸﻬﻮر ﺗﺮﻳﻦ آﻧﻬﺎ دروﻳﺶ ﺑﻠﺒﻞ قزوینی ﺑﻮد.

انجام پروپوپزال پایان نامه

سفارش پروپوزال پایان نامه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی